w ,

Nadmiar mięsa jest szkodliwy. Dowiedz się jak je ograniczyć

Czy warto jeść mięso?
Nadmiar mięsa jest szkodliwy. Dowiedz się jak je ograniczyć

Coraz więcej osób zmniejsza ilość zjadanego w tygodniu mięsa lub całkowicie wyklucza je z diety. Mimo to, dieta wielu Polaków nadal bazuje głównie na mięsie. Niektórzy nie wiedzą czym je zastąpić, inni uważają, że bez mięsa nie można się najeść. Lekarze zalecają jednak, by spożywać go mniej. Dlaczego ograniczenie mięsa w codziennym menu jest tak ważne?

Zobacz także:  Chcesz wzmocnić swoją odporność? Zacznij to jeść!

Czy warto jeść mięso?

Wiele osób uwielbia mięso za jego, nieporównywalne z niczym innym, walory smakowe. Mięso ma, co prawda, też wiele cennych dla nas składników. Zawiera ono białko, witaminę B12, cynk, potas, a przede wszystkim żelazo. W mięsie jest żelazo hemowe, które jest lepiej przyswajalne przez nasz organizm niż to obecne w produktach roślinnych. Jedzenie mięsa nie wiąże się jednak tylko z cennymi wartościami. Zawiera ono wiele kwasów tłuszczowych i cholesterolu. Szczególnie mięso czerwone, czyli, np. wieprzowina i wołowina oraz mięso przetworzone są dla nas najbardziej niekorzystne. Kupne mięso to też dodatki w postaci konserwantów, antybiotyków itd. Jeśli nie potrafimy zrezygnować z mięsa, to najlepiej kupować takie z zaufanego źródła i ekologicznych upraw.

Zobacz także:  Ludzie nie powinni pracować więcej niż 8 godzin tygodniowo

Szkodliwość mięsa


Zła wiadomość dla miłośników mięsa jest taka, że to produkt, którego powinniśmy spożywać jak najmniej. Czerwone mięso i mięso przetworzone zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe czy cukrzycę typu 2. Zbyt duża jego ilość w diecie przyczynia się do wystąpienia m.in. udaru mózgu, zawału serca czy raka jelita grubego. Zalecana dawka mięsa to maksymalnie 500 g na tydzień, ale wiele osób zjada go dużo więcej. Najlepiej jeść mięso 1-2 razy w tygodniu, głównie mięso białe. Oczywiście liczy się także sposób jego przygotowania. Gotowanie i pieczenie jest dużo lepszym wyborem niż smażenie lub grillowanie. Należy uważać też na ilość soli, jaką do niego dodajemy.

Zobacz także:  Dieta ketogeniczna - podstawowe założenia i propozycje posiłków

Co zamiast mięsa?

Zamiast nadmiaru mięsa lepiej spożywać warzywa, ryby i produkty pełnoziarniste. Białko mięsne można zastąpić nabiałem lub strączkami. Żelazo uzupełnimy niektórymi zielonymi warzywami, głównie szpinakiem. Witamina C dodana do potrawy w jakiejkolwiek formie poprawi przyswajalność żelaza niehemowego. Dobrym zamiennikiem mięsa, nie tylko dla wegan, są również produkty sojowe, np. tofu.

Zobacz także:  Okulary przeciwsłoneczne - dlaczego warto je nosić przez cały rok

Czy można łączyć pomidora z ogórkiem?

Czy można łączyć pomidora z ogórkiem? Niewiele osób zna odpowiedź na to pytanie

To warto jeść codziennie! Top wśród żywności

Top wśród żywności. Zobacz, które produkty warto spożywać codziennie