w

Reklama bezpośrednia – jak działa? Zalety i wady tej formy promocji

Reklama bezpośrednia – jak działa? Zalety i wady tej formy promocji

Skłonienie masowego odbiorcy do skorzystania z oferty zawsze wiąże się z tym, że tylko niektórzy podejmą korzystną dla sprzedawcy decyzję. A gdyby dało się to jakoś zmienić? Sposobem na poprawę wyników finansowych firmy jest reklama bezpośrednia. Przed rozpoczęciem kolejnej kampanii marketingowej warto poznać zalety tego sposobu promocji.

Co to jest reklama bezpośrednia?

Marketing bezpośredni (reklama bezpośrednia) to forma promocji, w której dochodzi do kontaktu między sprzedawcą a nabywcą. Z najprostszą formą takiego przekazu ludzie spotykają się od stuleci. Polega ona na niczym innym jak na oferowaniu towaru przez osobę pracującą w sklepie lub handlującą na bazarze. Jednak wraz z rozwojem technologii pojawiły się nowe rodzaje reklamy bezpośredniej. W wielu z nich do interakcji między obiema stronami (nadawcą a odbiorcą) dochodzi jedynie na odległość.

Reklamy bezpośrednie od innych metod promocji różni ukierunkowanie właśnie na konkretnego odbiorcę. Z tego powodu nie zawsze będzie nim potencjalny klient. Do realizacji niektórych tego typu działań potrzeba znajomości imienia takiej osoby, a także np. adresu e-mail lub numeru telefonu. Kluczowa jest również historia jej zakupów. Dzięki niej sprzedający może zaproponować kolejną rzecz, dopasowując ją jak najlepiej do dotychczasowych wyborów użytkownika.

Z wiedzy o tym, kim jest odbiorca i czego potrzebuje, wynika kolejna właściwość takiej promocji – zwiększenie siły perswazji przekazu. Dzięki bezpośredniemu zwróceniu się do konsumenta sprzedawca pokazuje, że ofertę kieruje tylko do niego, a nie do anonimowej zbiorowości. Takie działanie zwiększa szansę na to, że klient kupi proponowany produkt lub zamówi usługę. W obecnych czasach, reklama to konieczność dla powodzenia biznesu.

Reklama bezpośrednia – jak działa? Zalety i wady tej formy promocji

Jak działa reklama bezpośrednia?

Personalizacja przekazu marketingowego ma na celu przekonanie klienta, że rzeczywiście jest on kierowany tylko do niego. W praktyce dzieje się tak bardzo rzadko. Przygotowanie indywidualnej propozycji wydaje się możliwe niemal wyłącznie w przypadku produktów i usług premium. Zdecydowana większość przedsiębiorstw utrzymuje się jednak ze sprzedaży masowej, a nie pojedynczych rzeczy tworzonych i sprowadzonych dla zamożnego, niszowego konsumenta. W związku z tym strategie promocji bezpośredniej zakładają automatyzację procesu.

Przykładem zautomatyzowanej reklamy bezpośredniej są właśnie e-maile. Takie wiadomości wysyła się do wielu osób naraz, a często różni je tylko np. imię konsumenta w treści. Co ważne, w relacji z kupującym często wykorzystuje się CTA (call to action), czyli wezwanie do działania. W takich przypadkach odbiorcę prosi się o np. kliknięcie linku, dzięki któremu może od razu przejść do zakupu. Dodatkową formą zachęty bywają też promocje dla osób, które skorzystają z takiego odnośnika bądź w odpowiednim miejscu wpiszą kod zniżkowy.

Reklama bezpośrednia – jak działa? Zalety i wady tej formy promocji

Zalety i wady reklamy bezpośredniej

Marketing bezpośredni stanowi doskonałe uzupełnienie innych sposobów reklamowania swojej działalności. Co ważne, w większości form takiej promocji trudno doszukać się wad. Ponadto przekaz skierowany do konkretnego konsumenta sprawdzi się niezależnie od stażu firmy na rynku i liczby jej klientów.

Zalety reklamy bezpośredniej

Marketing bezpośredni cechuje wysoka efektywność wynikająca z precyzyjnego targetowania użytkowników. W przeciwieństwie do analogicznego sposobu profilowania odbiorcy masowego w jego przekonaniu bierze udział jeszcze drugi czynnik, czyli wywołanie w kliencie wrażenia, że ważny jest tylko on. Ponadto efekty kampanii tego rodzaju łatwo zmierzyć. W tym celu wystarczy np. sprawdzić, ile e-maili zostało otwartych w stosunku do liczby wysłanych, a następnie w odniesieniu do ilości złożonych zamówień.

Wady reklamy bezpośredniej

Automatyzacja narzędzi marketingowych sprawiła, że obecnie nie wymagają one przesadnego zaangażowania pracowników. Wyjątkiem są jedynie najbardziej bezpośrednie metody promocji, czyli rozdawanie ulotek i kuponów rabatowych. W przypadku tego typu kampanii trudno więc mówić o wadach. Trzeba jednak pamiętać o zachowaniu umiaru. Zbyt często wysyłane e-maile, SMS-y i powiadomienia z aplikacji będą odbiorców jedynie irytować. Grozi to ich zobojętnieniem na przesyłane tymi drogami komunikaty reklamowe.

Kiedy warto stosować reklamę bezpośrednią?

Reklama bezpośrednia sprawdzi się zarówno w przypadku potrzeby wypromowania nowej firmy lub produktu, jak i utrzymania kontaktu z dużą bazą klientów. Dla przedsiębiorstw, które nie są jeszcze rozpoznawalne, to szansa na pokazanie siebie i swojej oferty. Sprzedawcom o ugruntowanej pozycji w branży marketing bezpośredni pozwala ponownie przedstawić asortyment bądź zakres usług oraz utrzymać się w pamięci osób, które w przeszłości już skorzystały z oferty.

Reklama bezpośrednia – jak działa? Zalety i wady tej formy promocji

Reklama InPost – sprawdź, jak dotrzeć bezpośrednio do odbiorców!

Promowanie się w sposób bezpośredni staje się łatwiejsze dzięki współpracy z naszą firmą. Jako rozpoznawalna w całej Polsce marka, w InPost znajdziesz kilka skutecznych form reklamy zewnętrznej i internetowej. Są nimi:

  • oklejanie urządzeń Paczkomat®;
  • wyświetlanie reklam na ekranach automatów;
  • dostarczanie próbek produktów za pośrednictwem sieci maszyn przesyłkowych;
Reklama bezpośrednia – jak działa? Zalety i wady tej formy promocji
  • prezentacja grafik promocyjnych na stronie InPost.pl oraz witrynie Manager Paczek;
  • przesyłanie powiadomień PUSH do użytkowników aplikacji InPost Mobile;
  • wysyłka newsletterów do osób zapisanych w bazie klientów InPost.

Prawie 10 mln pobrań aplikacji oraz ponad 21 tys. automatów Paczkomat wybieranych przez 93% osób preferujących tę formę dostawy to dobre powody, by wybrać usługi reklamowe dla firm od InPost. Dzięki nim szansa na rozwinięcie sprzedażowego biznesu znacznie wzrasta. W dłuższej perspektywie jest to w stanie zapewnić także przewagę nad branżową konkurencją. Sprawdź więcej na inpost.pl/reklama.

Napisane przez Daniel

Student uczelni biznesowej, założyciel portalu Sztosowe.pl, pasjonat nauk przyrodniczych. Interesujący się zdrowym żywieniem, dbaniem o swoje ciało, sportem oraz psychologią. Autor licznych publikacji dotyczących zdrowia oraz urody.