10. Nie zniechęcaj się
To bardzo ważna rada dla tych, którzy starają się zrobić wszystko, by jak najlepiej się porozumiewać z innymi. W swoim życiu będziemy spotykać osoby, od których otrzymamy świetny feedback (z ang. odzew) za nasze starania, ale i takich, którzy podejdą do nich z lekceważeniem i dezaprobatą. Bez względu na to, z kim przyjdzie nam pracować lepiej stawiać na współpracę.
Nasz model rozmowy czy zachowanie, to nasza wizytówka. Jeśli więc my zachowamy podstawy kultury wypowiedzi i będziemy używać odpowiednich narzędzi komunikacyjnych, to nie będziemy mieć sobie nic do zarzucenia.
Niechęć innych czy ich problemy z komunikatywnością będą wówczas poza naszą sferą zainteresowania. Jak być komunikatywnym? Pozostać sobą, ale w lepszej odsłonie! Jeśli wcielimy te zasady w życie, to nie pozostaje nam nic innego, jak ćwiczenie konwersacji i oczekiwanie na efekty naszej pracy.