w , ,

10 wskazówek jak być komunikatywnym – sprawdź, jak ułatwić sobie życie

Ludzie podczas rozmowy w pracy.

Komunikatywność to klucz do otwierania nowych możliwości i upraszczania wielu aspektów naszego życia. Umiejętność porozumiewania się z innymi pozwala budować zdrowe i harmonijne relacje. Choć często kojarzona jest przede wszystkim z kontaktami z rodziną, przyjaciółmi czy znajomymi, jej znaczenie wykracza daleko poza te sfery. W rzeczywistości komunikatywność odgrywa istotną rolę w każdej dziedzinie życia, zarówno osobistej, jak i zawodowej.

Komunikatywność, jako umiejętność miękka, zaczyna odgrywać coraz większą rolę na rynku pracy. Choć potencjalny pracodawca obecnie raczej nie narzeka na brak pracowników, to zdecydowanie odczuwa niedobór tych, którzy dobrze odnajdowaliby się we współpracy z innymi i w prawidłowy sposób budowali relacje w zespole. Ty możesz stać się jednym z nich! Wystarczy pamiętać o kilku poniższych zasadach a życie naprawdę stanie się przyjemniejsze i bardziej barwne.

10 wskazówek jak być komunikatywnym - sprawdź, jak ułatwić sobie życie
pixabay.com

1. Nie zamykaj się na innych ze swoimi myślami i pomysłami

Komunikacja, to wymiana informacji między uczestnikami rozmowy. To oznacza, że aby być osobą komunikatywną trzeba wyrażać chęć dzielenia się poszczególnymi pomysłami, wiedzą czy spostrzeżeniami ze swoimi rozmówcami! Jeśli zamkniemy się w sobie i będziemy jedynie niechętnie odpowiadać na sugestie innych, to damy swojemu otoczeniu jasny sygnał, że tak naprawdę nie chcemy się komunikować. Tym samym sprawimy, że inni nie będą chcieli wymieniać informacji z nami.

Odpowiedź na pytanie jak być komunikatywnym nie jest jednoznaczna, ale na pewno oznacza bycie otwartym. Nie warto wychodzić z założenia, że nikt nie chce słuchać naszych pomysłów czy poznawać naszej opinii. Gdyby faktycznie tak było, to najpewniej nikt nie mógłby pracować zespołowo. Warto pamiętać o tym, że obecnie na coraz większej ilości gałęzi przemysłu stosuje się prace grupowe – zarówno przy realizacji dużych, międzynarodowych projektów, jak i przy tych regionalnych. Warto więc uczyć się, jak powinna wyglądać taka praca!

Zobacz także:  Triki na pryskający olej
Kobieta słuchająca, co mówi do niej druga osoba.
pixabay.com

2. Słuchaj tego, co inni mają do powiedzenia

W komunikacji ważne jest zrozumienie tego, jaka jest istota rozmowa. Powinna ona być ukierunkowana na wzajemną wymianę myśli. Nie oznacza to, że zawsze mamy się rozumieć, zgadzać czy mieć takie samo zdanie. Wręcz przeciwnie – powinniśmy starać się w rozmowie bronić swojego stanowiska i przedstawiać rzeczowe argumenty na jego poparcie. Mimo to nie powinniśmy bagatelizować nikogo, kto do nas mówi. Dzięki temu nasz rozmówca, znajomy czy współpracownik będzie miał świadomość tego, że linia komunikacji nie jest zaburzona.

Dodatkowo, słuchając innych możemy nauczyć się tego, jak być komunikatywnym. Jest to cecha, którą część osób po prostu ma – urodziło się z nią i small talk (z ang. niezobowiązująca rozmowa, często pomiędzy obcymi osobami) nie sprawia im żadnych trudności a jest czystą przyjemnością. Słuchając takich osób możemy więc widzieć, jak w praktyce wygląda komunikatywność i spostrzec, jak dobrze żyje się z osobami, które potrafią jej używać w prawidłowy sposób.

Kobiety, rozmawiające na ławce.
pixabay.com

3. Nie udawaj, że nie popełniasz błędów

Osoby, które zajmują wysokie stanowisko bądź przewodzą danej grupie mają swego rodzaju autorytet, wynikający z ich pozycji. Jeśli jesteś jedną z nich i chcesz nauczyć się bycia komunikatywnym to zapamiętaj, że każdy popełnia błędy a przyznanie się do nich zwiększa poziom naszej umiejętności rozmawiania z innymi. Dlaczego? Bo uczymy się tego, że należy wymieniać się różnymi informacjami – nie tylko tymi, które są dla nas wygodne.

To jak być komunikatywnym jest swego rodzaju sztuką, której uczymy się całe życie. Jeśli kogoś źle potraktujemy, zignorujemy to, że chciał wyrazić swoje zdanie w rozmowie, to możemy po prostu przeprosić i poprosić, żeby powtórzył to, co chciał powiedzieć. Dzięki temu ta i inne osoby w danej grupie będą wiedziały, że nie są przez nas celowo ignorowane i że mogą z nami rozmawiać, bo wyrażamy chęć wzajemnej wymiany myśli na wielu płaszczyznach.

Zobacz także:  Lasy amazońskie w 2064 roku będą suchą równiną
Mężczyzna i kobieta podczas rozmowy, którzy się śmieją.
pixabay.com

4. Trening czyni mistrza, więc ćwicz

Aby potrafić szybko biegać trzeba ćwiczyć sprinty. Żeby umieć biegać na długie dystanse trzeba ćwiczyć swoją wytrzymałość. Żeby być posiadaczem cechy, jaką jest komunikatywność trzeba rozmawiać! Rozmowa jest najcenniejszą wskazówką w odpowiedzi na pytanie jak być komunikatywnym. To właśnie w czasie rozmowy możemy obserwować, jak ludzie reagują na poszczególne słowa, sygnały, bodźce, które są przez nas wysyłane.

Rozmowa uczy nas tego, jak ludzie traktują innych i jak ludzie chcą, by inni ich traktowali. Wbrew pozorom ma to ogromne znaczenie – jeśli sprawdzimy na sobie, co w rozmowie jest dla nas komfortowe, z czym się dobrze czujemy, to będziemy mogli odnieść te przemyślenia do kontaktów z innymi. Tego rodzaju obserwacje nauczą nas, jak być rozmówcą, z którym druga osoba chce spędzać czas, wymieniać się myślami i budować porozumienie, którego efektem może być współpraca czy po prostu przyjaźń.

5. Zwracaj uwagę na mowę ciała

Mowa ciała, czyli komunikaty niewerbalne wysyłane przez nasze gesty, ruch, mimikę czy postawę ciała odgrywa ogromne znaczenie w całym procesie komunikacji. Pozwala doprecyzować nasze intencje i w pełni zrozumieć, o co chodziło naszemu współrozmówcy. To, jak być komunikatywnym zależy w dużej mierze od tego czy jesteśmy spostrzegawczy, czujni. Obserwując wyraz twarzy osoby, z którą rozmawiamy jesteśmy w stanie określić także jej zamiary wobec nas.

Dlatego obserwowanie mowy ciała ma ogromne znaczenie w procesie komunikacji. Gesty takie, jak rozbiegane spojrzenie, nerwowe ruchy mogą świadczyć o tym, że nasza rozmowa jest dla kogoś stresująca, że dana osoba próbuje coś ukryć. Z kolei gesty takie, jak splatanie rąk na klatce piersiowej czy spuszczanie wzroku świadczą o tym, że ktoś zamyka się w sobie. Jeśli nauczymy się rozpoznawać i interpretować poszczególne gesty, to będziemy w stanie odpowiedzieć na potrzeby i problemy rozmówcy – a to na pewno pomoże nam w komunikacji.

Zobacz także:  Najniebezpieczniejsi zabójcy na świecie
Mężczyźni, siedzący przy stoliku, na którym stoją laptopy.
pixabay.com

6. Pytaj o potrzeby rozmówców

Ważną informacją odnośnie komunikacji i wszelkich form współpracy jest to, że w każdej grupie znajdują się inne osoby, indywidualiści, którzy różnią się od innych. Aby komunikacja przebiegła w prawidłowy i wydajny sposób konieczne jest zrozumienie potrzeb oraz oczekiwań każdego rozmówcy. Zarówno w pracy, jak i w relacjach koleżeńskich ludzie mają jakieś oczekiwania. Niektórzy lubią mieć jasno wyznaczone zadania, inni lubią, kiedy ktoś rozmawia z nimi o codzienności, ale wolą unikać tematów rodzinnych czy partnerskich. I to jest w porządku, należy to uszanować.

Aby wiedzieć jak być komunikatywnym trzeba zrozumieć, czego w komunikacji oczekują osoby, z którymi będziemy wymieniać się myślami. Bez tego komunikacja będzie bardzo trudna, męcząca dla obu stron i nikogo nie usatysfakcjonuje. Warto nauczyć się tego, że jeśli nie potrafimy z kontekstu rozmowy zrozumieć, jakie są odczucia i potrzeby drugiej stromy, to mamy prawo zapytać o to wprost. Zyskamy czytelną informację.

7. Nie dopuszczaj do powstania niedopowiedzeń

Kiedy w danym miejscu spotyka się większa liczba osób łatwo o niezrozumienia czy niedopowiedzenia. Jednak zjawiska tego rodzaju znacznie utrudniają proces komunikacji czy integracji. Warto więc zrobić wszystko, by im zapobiegać. Aby to osiągnąć powinniśmy się nauczyć tego, że konflikty czy niedopowiedzenia należy wyjaśniać od razu. Czekanie na odpowiedni moment, kolejny dzień czy na to aż sprawa sama się rozwiąże nie ma sensu.

Niemożliwe jest znalezienie odpowiedzi na pytanie jak być komunikatywnym bez założenia, że powinniśmy starać się być niekonfliktowi. Nie oznacza to, że musimy się ze wszystkimi zgadzać – zawsze warto wymieniać argumenty, poznawać rozbieżne stanowiska, ale mimo to w dialogu zawsze powinien panować szacunek do rozmówcy, chęć zrozumienia jego stanowiska i nie ironizowanie na temat jego argumentów czy osoby. Kultura osobista ma ogromne znaczenie w kontekście komunikatywności.

Zobacz także:  Przeczytaj to, a nigdy więcej nie wyrzucisz fusów po kawy
Wybieranie numeru przez telefon.
pixabay.com

8. Dobieraj odpowiednie narzędzia komunikacji

Obecnie w komunikacji ważne jest również to, żeby umiejętnie dostosowywać narzędzia do sytuacji, w której się znajdujemy i do potrzeb współrozmówców. Dzięki temu, że istnieją obecnie platformy do zdalnych rozmów z łatwością możemy zorganizować internetowe konferencje nawet na kilkadziesiąt osób.

To, jak być komunikatywnym uzależnione jest od wymagań, jakie stawia przed nami dana sytuacja. Zawsze należy zwracać uwagę na inne osoby i starać się w procesie komunikacji znajdować rozwiązania, które będą dla wszystkich równie satysfakcjonujące.

Dzieci w kaskach, które rozmawiają.
pixabay.com

9. Naucz siebie i swoich rozmówców doceniania komunikatywności

W rozmowie ważna jest motywacja do samego dialogu. Jeśli widzimy, że druga osoba wyraża zainteresowanie, chce uczestniczyć w konwersacji, to sami mamy ochotę starać się o to, by proces komunikacji przebiegał jak najsprawniej. Warto więc mieć postawę, mówiącą 'jestem wdzięczny, że ze mną rozmawiasz, Twoje słowa wiele wnoszą do naszej relacji, pracy’.

Zobacz także:  Co ma najwięcej witaminy C? Najlepsze źródła witaminy C dla zdrowia

Poprzez taką konstrukcję wzajemnych relacji sami uczymy się okazywania szacunku i zainteresowania a jednocześnie pokazujemy innym, że taki wzorzec jest pożądany.

Dzięki temu, że stanowimy wzór inni mogą się od nas uczyć jak być komunikatywnym a my możemy sprawdzać, co podnosi poziom naszej komunikatywności.

Dwie kobiety podczas spaceru.
pixabay.com

10. Nie zniechęcaj się

To bardzo ważna rada dla tych, którzy starają się zrobić wszystko, by jak najlepiej się porozumiewać z innymi. W swoim życiu będziemy spotykać osoby, od których otrzymamy świetny feedback (z ang. odzew) za nasze starania, ale i takich, którzy podejdą do nich z lekceważeniem i dezaprobatą. Bez względu na to, z kim przyjdzie nam pracować lepiej stawiać na współpracę.

Nasz model rozmowy czy zachowanie, to nasza wizytówka. Jeśli więc my zachowamy podstawy kultury wypowiedzi i będziemy używać odpowiednich narzędzi komunikacyjnych, to nie będziemy mieć sobie nic do zarzucenia.

Niechęć innych czy ich problemy z komunikatywnością będą wówczas poza naszą sferą zainteresowania. Jak być komunikatywnym? Pozostać sobą, ale w lepszej odsłonie! Jeśli wcielimy te zasady w życie, to nie pozostaje nam nic innego, jak ćwiczenie konwersacji i oczekiwanie na efekty naszej pracy.

Napisane przez Redakcja Sztosowe

Redakcja portalu zdrowotnego, skupia się na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji dotyczących szeroko pojętego zdrowia. Zespół tworzą pasjonaci i specjaliści z różnych dziedzin medycyny, dietetyki oraz psychologii, którzy łączą wiedzę naukową z praktycznymi poradami, aby wspierać czytelników w dążeniu do lepszego samopoczucia i zdrowego stylu życia. Dzięki zaangażowaniu w promowanie zdrowia publicznego i prewencji chorób, portal stał się cenionym źródłem inspiracji dla osób szukających sprawdzonych sposobów na poprawę jakości życia.