w , ,

Ciekawostki o marketingu. Zobacz, jak wpływa na Ciebie świat sprzedaży

Konferencja w agencji marketingowej.

Świat marketingu i reklamy na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowaną kombinacją zasad, reguł i statystyk. Jednak ciekawostki marketingowe pokazują, że jest to bardzo fascynująca dziedzina!

Chociaż na co dzień tego nie zauważamy, nawet sposób ułożenia produktów w sklepie czy muzyka puszczana podczas zakupów to marketingowe zabiegi mające na celu wpływanie na nasze wybory zakupowe.

Sprawdź, jak wygląda fascynujący świat zakupów i marketingu! Dowiesz się wielu ciekawych rzeczy, dzięki którym będziesz mógł spojrzeć na rynek zakupowy z zupełnie innej perspektywy.

Warzywa, ułożone w sklepie.
unsplash.com

Układ produktów w sklepie oraz muzyka podczas zakupów

Być może zauważyłeś, że większość sklepów ma bardzo podobny układ produktów. Kiedy wchodzimy, widzimy rośliny, pieczywo, warzywa, owoce, mięso, nabiał, ser, słodycze czy makarony. Ciekawostki marketingowe mówią o tym, że układ produktów w większości marketów jest zbliżony!

Z czego to wynika? Nie jest on przypadkowy. Chodzi o to, aby klient musiał przemierzyć cały sklep, by znaleźć wszystkie produkty, które go interesują. Tuż przy wejściu widzimy często promocyjne oferty, które mają nas zachęcić do dalszych zakupów.

Zobacz także:  Trik na zachowanie świeżości sałaty

Nie bez znaczenia jest także to, że przy kasie często znajdują się gumy do żucia, batoniki czy jajka niespodzianki dla dzieci. Stojąc w kolejce, często w efekcie znudzenia czy zniecierpliwienia, wielu klientów sięga po słodkości!

Jeśli zaś chodzi o muzykę, to wytyczne marketingowe są takie, że powinna ona być kojąca i uspokajająca. Dzięki temu klient nie ma poczucia, że musi się spieszyć, może się rozluźnić, zrelaksować podczas zakupów i wydać więcej pieniędzy!

Analizowanie statystyk przy dwóch laptopach.
unsplash.com

Ile wydaje się rocznie na reklamy na świecie

Powszechnie wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu. To oznacza, że żeby osiągać zyski ze sprzedaży trzeba znaleźć sposoby na dotarcie do klientów. Okazuje się jednak, że nie jest to wcale proste! Na rynku istnieje bowiem wiele podmiotów, które między sobą konkurują.

Jednym z elementów konkurencji jest właśnie reklama. Ten, kto zrobi atrakcyjniejszą, zyska większe grono klientów. Ciekawostki marketingowe mówią również o tym, że wartość rynkowa reklam przekracza 500 miliardów dolarów rocznie!

To właśnie tyle wydaje się na światowy marketing w skali roku. To olbrzymie pieniądze, które są przeznaczane na dobór odpowiedniego sprzętu, aktorów, kontrakty z celebrytami czy stworzenie odpowiedniej scenerii do danego spotu.

Zobacz także:  Pies w łóżku? Czy powinno się spać z psem?

Ciekawym przykładem, obrazującym wagę reklamy w marketingu jest to, że według naukowców z Uniwersytetu w Nowym Jorku, firmy farmaceutyczne płacą dwa razy więcej za swoje reklamy niż za badania. Swoją drogą, to trochę przerażające!

Pieczony kurczak w drewnianej misie.
unsplash.com

Styliści żywności w reklamach

W telewizji często widzimy reklamy żywności. Nie możemy wyjść z podziwu, kiedy widzimy idealnie upieczony sernik, soczystego kurczaka bez najmniejszej skazy czy frytki, wyglądające niczym pomnik kunsztu kucharza.

Okazuje się jednak, że to wcale nie zasługa kucharza, specjalnego piekarnika czy idealnego przepisu a… stylistów żywności! Są to osoby odpowiedzialne za przygotowanie poszczególnych produktów do reklamy tak, by prezentowały się najlepiej jak to możliwe.

Przykładowo, przygotowanie kurczaka do zdjęć pieczonego mięsa rozpoczyna się od naciągnięcia jego skóry za pomocą nici! Ciekawostki marketingowe pokazują, że w reklamie nie ma rzeczy niemożliwych.

Zobacz także:  Jaki alkohol ma najmniej kalorii?

Następnie wnętrze kurczaka zostaje wypełnione wilgotnymi ręcznikami, które mają nadać mu objętości i generować parę tuż po wyjęciu z piekarnika. Zastanawia również złoty kolor mięsa – to efekt brązowej farby a nie odpowiedniego pieczenia!

Święty Mikołaj z reklam Coca Coli.
unsplash.com

Współcześnie rozpowszechniony wizerunek Świętego Mikołaja zawdzięczamy… marketingowi

Tak, to prawda! Choć wydaje się to być nieprawdopodobne, to w rzeczywistości współcześnie znany nam wizerunek Świętego Mikołaja został rozpropagowany w świątecznych reklamach Coca Coli, ale wróćmy do początku.

Kiedy Coca Cola pojawiła się na rynku ludzie kojarzyli ją, jako napój, który doskonale sprawdza się latem. Jednak zimą sprzedaż napoju była znacznie mniejsza. Producent nie chciał, by obroty między porami roku tak drastycznie się różniły, więc postanowił coś z tym zrobić!

Zobacz także:  Niesamowite okrycie naukowców! Zobacz, co musisz zrobić, by tego uniknąć

I tak oto powstała legendarna, świąteczna reklama Coca Coli, na którą wszyscy czekamy już w listopadzie. Problemem był jednak dobór postaci. Święty Mikołaj bezapelacyjnie kojarzy się ze Świętami, ale wychudzony biskup, trzymający w dłoni puszkę, to nie najlepsza reklama napoju.

Wówczas marketingowcy sięgnęli do rysunków Thomasa Nesta z XIX wieku, które przedstawiały wesołego, grubiutkiego Mikołaja w czerwonym ubraniu. Ciekawostki marketingowe pokazują, jak bardzo świat reklamy wpływa na nasze postrzeganie!

Zestaw jedzenia z restauracji KFC.
unsplash.com

Marketing a narodowe tradycje Japończyków

Marketing ma tak ogromny wpływ na funkcjonowanie świata, że zmienia nawet tradycje i przyzwyczajenia takich tradycjonalistów, jak Japończycy! Otóż 4 dekady temu, kiedy w Japonii pojawił się problem z dostarczeniem indyka czy kurczaka na Święta, KFC wprowadziło w tym kraju nową tradycję!

Stało się nią zamawianie świątecznego dania w restauracjach, w których serwowano je na ogromną skalę! Początkowo specjalne danie stanowił kurczak oraz wino. Obecnie jest to kurczak, sałatka oraz ciastko czekoladowe.

Ciekawostki marketingowe mówią o tym, że KFC wystarczyła dobra reklama, by obecnie Japończycy zapisywali się w kolejkach po świąteczne danie z dwumiesięcznym wyprzedzeniem!

Zobacz także:  Jak olejować włosy - wszystko co warto wiedzieć

Choć brzmi to, jak abstrakcja, to zdecydowanie jest to element japońskiej kultury, który warto uszanować. Nie zapominając oczywiście o tym, jak dużą rolę odegrał w tym wszystkim marketing restauracji, która po prostu odpowiedziała na potrzeby konsumentów!

Pieczarki Portobello.
kuchnia.wp.pl

Nowa odmiana pieczarek, czyli magia imaginacji w marketingu

Pieczarki Portobello obecnie kojarzą się z niezwykłą odmianą grzybów hodowlanych. Według wielu osób są produktem znacznie lepszym i pożywniejszym niż zwykłe, białe pieczarki, które mamy okazje spotkać w polskich marketach czy nawet w lasach!

Ciekawostki marketingowe mówią jednak o tym, że tak naprawdę pieczarki Portobello nie istnieją! W rzeczywistości są to po prostu stare, przerośnięte, zwykłe pieczarki, które trzeba było w jakiś sposób sprzedać!

W reklamach udało się jednak wylansować nową odmianę, które zyskała bardzo duże grono fanów, zainteresowanych jej smakiem. Cóż, jak widać efekt wyobrażenia sobie innej rzeczywistości zadziałał, bo mimo świadomości ludzi na temat pochodzenia nowej odmiany pieczarek, te nadal mają się dobrze na sklepowych półkach!

Zobacz także:  10 korzyści, które niesie za sobą joga
Mama i dzieci, wpatrujący się w tablet.
unsplash.com

Wpływ reklamy na funkcjonowanie dzieci

Szacuje się, że miesięcznie dzieci oglądają około tysiąca reklam. Ta ogromna liczba ma niemały wpływ na życie najmłodszych. Okazuje się, że większość dzieci buduje swoją pewność siebie poprzez kupowanie produktów, które są reklamowane.

Ciekawostki marketingowe pokazują więc, że już najmłodsi członkowie naszego społeczeństwa opierają swoje wartości na konsumpcjonizmie! Choć na razie mogą to być jedynie przypuszczenia, to być może w przyszłości swoje zasady będą opierać właśnie na tym, co mają a nie na tym, kim są.

Zobacz także:  Filtr Do Wody z Odwróconą Osmozą: Jak Działa i Kiedy Go Używać

Dodatkowo, produkty dla dzieci są często reklamowane przez starszych od nich. Przykładowo produkt, dedykowany 10 latkom będzie reklamowany przez 13-14 latków. Ma to sprawić, że dziecko będzie czuło, że mając zabawkę jest dojrzalsze, ponieważ starsza osoba, czyli autorytet, też ją ma.

Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne twierdzi również, że dzieci do 8 roku życia patrzą na reklamy w sposób bezkrytyczny, czyli wierzą we wszystko, co jest w nich przekazane.

Sok pomarańczowy w otoczeniu mandarynek.
unsplash.com

Reklamy napojów, czyli marketing wzmagania pragnienia

W reklamach zimnych napojów występuje kilka czynników, łączących poszczególne spoty. Najczęściej są to kostki lodu, odpowiednio dobrane dźwięki oraz intensywne barwy i bąbelki w napojach. Mogłoby się wydawać, że są to po prostu naturalne zdjęcia czy nagrania produktów, ale tak nie jest!

W rzeczywistości producenci zamiast kostek lodu używają specjalnych atrap z akrylu, które się nie topią. Dodatkowo, barwa oraz bąbelki w napojach są wzmagane za pomocą odpowiednich środków chemicznych oraz barwników.

Ciekawostki marketingowe sprawiają, że czar reklamy nieco pryska i możemy bardziej trzeźwo spojrzeć na świat sprzedaży. Dzięki temu trudniej wpaść w pułapkę zakupów a łatwiej zaoszczędzić pieniądze, więc warto z tego korzystać!

Napisane przez Redakcja Sztosowe

Redakcja portalu zdrowotnego, skupia się na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji dotyczących szeroko pojętego zdrowia. Zespół tworzą pasjonaci i specjaliści z różnych dziedzin medycyny, dietetyki oraz psychologii, którzy łączą wiedzę naukową z praktycznymi poradami, aby wspierać czytelników w dążeniu do lepszego samopoczucia i zdrowego stylu życia. Dzięki zaangażowaniu w promowanie zdrowia publicznego i prewencji chorób, portal stał się cenionym źródłem inspiracji dla osób szukających sprawdzonych sposobów na poprawę jakości życia.