
Gesty, które negatywnie wpływają na komunikację
Przede wszystkim podczas rozmowy warto unikać zamykania postawy ciała, przejawiającego się w krzyżowaniu rąk na piersi i przybieraniu zgarbionej postawy. Aby nasza mowa ciała w praktyce przynosiła nam korzyści musimy wykazać się minimum otwartości na rozmówcę.
Nie należy się również zbyt długo, sztucznie uśmiechać, bo rozmówca szybko zauważy, że jest to jedynie wymuszony gest. Jeśli sami mamy w otoczeniu kogoś, kto nadmiernie się uśmiecha, to być może z nas kpi, ironizuje. Jeśli chcemy zbudować zdrową relację, to warto także zachować odpowiedni dystans – nadmierne oddalanie się od siebie świadczy o braku zaufania i budowaniu dystansu.
Negatywnie odbierane jest również zbyt szybkie mówienie i chaotyczne ruchy – świadczą o nerwowości a być może również o tym, że druga osoba chce coś przed nami zatuszować. Podobnie wygląda sytuacja, jeśli ktoś usilnie unika kontaktu wzrokowego czy ucieka wzrokiem na różne strony.
Jeśli zaś ktoś opiera dłoń na podbródku i kieruje palec wskazujący ku górze, to okazuje nam znudzenie i niechęć do słuchania nas. Należy także zwrócić uwagę na zbyt mocny ucisk dłoni – będzie bowiem oznaczał próbę dominacji a może nawet agresję!